De senaste tre veckorna har 
          jag varit i Vaxholm och spelat in en skiva. Det började egentligen 
          redan i april när jag och Arne och Fjellis och Tommy och Håkan 
          började repetera så smått för att känna efter 
          om vi tyckte att vi trivdes med att spela ihop. Vi trivdes bra. 
          Under sommaren satt jag och skrev låtar och under hösten 
          fortsatte vi att ses och spela när Håkan inte var ute med 
          Nationalteatern och Arne inte var för trött efter jobbet och 
          när Fjellis lät Walda passa barnen, när repetitionslokalen 
          var ledig och ingen var sjuk. 
          Framåt november började det likna nåt. Då kom 
          vi överens med Amalthea  som är vårt skivbolag 
          och som ständigt har ont om kontanter  om att vi skulle fråga 
          MNW  progressivt skivbolag i Vaxholm  som också ständigt 
          har ont om kontanter  om vi fick hyra deras studio på kredit 
          för att göra plattan. De sa ja och så körde vi 
          upp bussen med instrumenten till Vaxholm, inkvarterade oss i deras gäststuga 
          och hos kompisar som ställde upp med sängplats, riggade upp 
          mikrofoner och trumställ och gitarrförstärkare i studion. 
          Sen var det bara att sätta igång. 
           
           
          
            
          Curt, som skötte inspelningen kom upp klockan tio på morgonen 
          och sen jobbade vi till sju på kvällen. Och sedan vi ätit 
          jobbade vi lite till. Måndag till söndag. Fast en tisdag 
          var vi tvungna att ta ledigt för då hade Curt varit med om 
          att förlösa sitt första barn till klockan fem på 
          morgonen och var för trött för att spela in. 
          Första veckan gör vi musikbakgrund. Vi jobbar duktigt och 
          sätter tolv bakgrunder på fem dagar. Den andra veckan sjunger 
          jag, Fjellis spelar in gitarrsolo och det kommer ut människor och 
          spelar trumpet och orgel och syntheziser på olika låter 
          där det behövs. 
          När tredje veckan börjar är allting inspelat som skall 
          vara med på plattan. Då börjar vi mixningen. Mixning 
          innebär att man bestämmer röstens och de olika instrumentens 
          läge i förhållande till varandra i ljudbilden. 
          Mixningen är det svåraste av alltihopa, därför 
          att det är då man bestämmer hur skivan till slut ska 
          låta, därför att varje liten förändring man 
          gör, när det gäller ett instrument, påverkar alla 
          de andra instrumenten samt därför att det hela tiden finns 
          ett oändligt antal möjligheter. Det går inte bra. På 
          fredagskvällen har vi inte mixat en enda låt färdigt. 
          Vi ger upp och åker in till Stockholm för att koppla av och 
          smörja kråset.  
          Det är då vi möter Besserwissern. Grabben som vet hur 
          allt ska va: 
          - Nej grabbar, säjer han, varför hyr ni inte in er i en proffsstudio 
          med två professionella tekniker och en proffsig producent? De 
          hade ju fixat det här på tre dagar, i stället för 
          att ni ska sitta där ute och strula i veckor. 
          Och så ser han ut som om han hade gett oss ett gott råd. 
          Och jag blir bara förbannad: Vilken studio? Vilka tekniker? Och 
          vilken producent? Och hur mycket skulle det i så fall kosta? Och 
          vem ska betala det? Skall vi bytta skivbolag då också kanske? 
           
          Nej, jag har aldrig tvivlat en sekund på att vi skulle kunna gå 
          till vilket bolag som helst och att de skulle ta emot oss med öppna 
          armar. Och ge oss hur mycket studiotid som helst. Och tillgång 
          till den mest avancerade tekniska utrustningen. Och hyra in producent 
          och studiemusiker från USA om det så skulle vara. 
          Och jag tror till och med att jag skulle få fullständig konstnärlig 
          frihet att skriva vilka låtar jag ville och få musiken att 
          låta precis som jag hade tänkt. Och detsamma gäller 
          för Nationalteatern och Dag Vag och Dan Hylander och Björn 
          Afzelius och Ebba Grön och Jan Hammarlund och Eldkvarn och TT-Reuter. 
          Och en massa andra. 
           
           
          
            
          Men det är ju inte det det gäller. Det det gäller är, 
          att vi på olika fristående progressiva skivbolag äger 
          våra produktionsmedel, att vi gemensamt bestämmer hur överskottet 
          från våra plattor ska användas och att vi bestämmer 
          vilken musik vi tycker det är viktigt att skivbolaget ger ut.  
          Och det allra viktigaste är att vi håller på att bygga 
          upp ett kunnande, att lära oss ett hantverk så att vi till 
          slut ska kunna klara oss utan de kommersiella kapitalistiska bolagen. 
          Det är det som är meningen! 
          Alltså: Jag har inget emot professionalism. Men det skall vara 
          på våra egna villkor!*** 
          I ren ilska åkte vi sen ut till Vaxholm och mixade skivan på 
          tre dagar. Nu är det bara gravering och matrisering och pressning 
          och omslag och etiketter och fotografering och pressrelease och distribution 
          kvar. 
          Men det kommer först i mars. 
          
         |