Vänstern har på ett 
          ganska klokt och förnuftigt sätt blivit ödmjuk, försiktig 
          och nyanserad, säger Mikael Wiehe. Däremot har högern 
          blivit väldigt kaxig och självsäker och vulgär, 
          på samma sätt som vänstern kanske var det för tio 
          år sedan. 
           
          Kaxig och vulgär är knappas ord som förknippats med 
          Mikael Wiehe själv, om än hans sånger förr var 
          mer kampglada och trosvissa. Men bland de stolta parollerna och uppmaningarna 
          till kollektiva handlingar har i hans sånger hela tiden funnits 
          nyanser och medkänsla med avvikare. Redan på första 
          LP:n fanns en låt som Hemmet som handlar om en patient 
          på ett mentalsjukhus.  
           
          - Hela det radikala 60-talet och 70-talets ideologi var ju genomsyrad 
          av solidaritet med svaga eller utsatta grupper, förklarar Mikael 
          Wiehe. Då bildades KRUM på fängelserna och man pratade 
          om barnens och kvinnans frigörelse, solidaritet med de förtryckta 
          i tredje världen och med arbetarklassen i Sverige. Det var hela 
          tiden ett ställningstagande för dem som var eller uppfattades 
          som svaga eller förtryckta. 
           
          - Där finns en stark kontrast till idag då högerpropagandan 
          hyllar individens framgång på bekostnad av dem på 
          vars ryggar man kan trampa, fortsätter han. 
           
          Vänster bäddade 
           
          Garanterat individuell var den ironiskt menade titeln på 
          Hoola Bandoola Bands första LP. Med åren har ironin kanske 
          fått flera bottnar än vad som från början var 
          avsett. Under de senaste åren har Mikael Wiehe haft självkritiska 
          funderingar kring sin egen och vänsterns syn på förhållandet 
          mellan individ och kollektiv. 
           
          - Vänstern har haft en tråkig tendens att betrakta människor 
          som objekt, säger han. Objekt för olika åtgärder, 
          objekt för omhändertagande. Folk ska värvas och medvetandegöras. 
          Människor har ofta  tror jag  känt sig objektiviserade. 
          När högern då går ut med propagandan satsa 
          på dig själv har vänstern på visst sätt 
          bäddat för detta. 
           
          - Hur många möten har vi inte suttit i där vi mer eller 
          mindre uttalat har hyllat kollektivet på individens bekostnad? 
          Jag tror inte att det behöver stå i motsats till varandra. 
          Jag tror att ett starkt kollektiv består av starka individer. 
           
           
          Och Mikael Wiehe pekar på oklara budskap i dessa frågor: 
           
          - Vi har talat om att människor ska vara herrar över sina 
          egna liv, ha medbestämmanderätt både i det lilla och 
          det stora, demokrati och medinflytande och makt. Men på något 
          vis har vi inte pratat om hur individen ska förhålla sig 
          till det här, utan om hur kollektivet ska förhålla sig 
          till det. Ändå består kollektivet som bekant av individer. 
          Och jag tycker att vi ska betrakta oss som subjekt och handla som subjekt. 
           
          Vad innebär det konkret? 
           
          - Det betyder att vi ska ta ansvar för våra handlingar och 
          inte bejaka egoism, inte arbeta svart, inte lura folk, utan att vi säger: 
          Jag tycker detta och detta är riktigt och det står 
          jag för. Privat och om vi arbetar politiskt. 
          - Jag kan inte se annat än att en motoffensiv mot högern, 
          som det ser ut nu, måste börja med att vi både individuellt 
          och kollektivt skapar en motmoral. 
           
          Solidaritet 
           
          Kan inte högern också gå på en nit när 
          man schablonmässigt talar om individen som satsar på sig 
          själv och lyckas? Efter ett tag ser väl människor att 
          så enkelt är det inte? 
           
          - Jo, i ett längre perspektiv finns kanske den möjligheten, 
          som jag på sätt och vis hoppas på. Men solidariteten 
          är inte något medfött. Solidariteten är en nödvändighet 
          för de många. De som av en eller annan anledning inte har 
          ärvda pengar eller en mycket stor framåtanda och initiativkraft 
          och som inte kan skaffa sig en position med makt och inflytande. 
           
          Om det blir de framgångsrika, de med vassa armbågar, 
          som ska styra och bestämma normerna, då tror inte Mikael 
          Wiehe det är så säkert att högern går på 
          någon nit. Om däremot de många som inte kan starta 
          ett eget företag, lyckas sluta sig samman och agera solidariskt, 
          då kan de bjuda högern motstånd, tror han. 
           
          - Med det finns ett problem, säger Mikael Wiehe. Jag menar, ta 
          en 20-åring som har slutat plugget och är arbetslös. 
          I vilka kollektiva former ska denna människa agera? Okey. Hon kan 
          få bidrag till att starta en cykelaffär. Om alternativen 
          är A-kassa eller att åtminstone försöka få 
          ut en del av sin energi genom att arbeta med någonting, då 
          tycker jag att det är bättre att den människan startar 
          en cykelaffär. Och jag inser då väl vilka konsekvenser 
          det kan få för den människans inställning till 
          just solidariteten. 
           
          Mikael Wiehe är medveten om komplikationerna. Men han anser 
          att vi inte kan låta folk gå sysslolösa och bara bli 
          objekt i väntan på att de ska få ett arbete där 
          de så småningom kan börja agera kollektivt. 
           
          - Det är ett fruktansvärt problem men jag tycker att vi på 
          något vis måste rädda de här människornas 
          värdighet i sina egna ögon. 
           
          Moral 
           
          När du talar om moral och solidaritet, känner du då 
          någon gång att man försöker stoppa det i halsen 
          på dig? Blir du påpassad som något slags moraliskt 
          föredöme? 
           
          - Ja, det tycker jag att jag blir. Och med all rätt. För det 
          är klart att om jag hyllar vissa politiska och moraliska normer 
          så måste jag försöka leva upp till dem själv. 
          Det lyckas jag inte alltid med. Varför skulle jag vara perfekt? 
          Det lyckas man inte alltid med, men det gör det inte sämre 
          att ha dessa ideal. Men om klyftan mellan det jag säger och det 
          jag gör blir alltför stor är det bra om folk påpekar 
          det. Särskilt om det kommer från vänner och kamrater 
          kan jag ha nytta av det. Ens motståndare försöker alltid 
          hitta den där klyftan. 
           
          Individen och kollektivet utgör inget motsatspar i Mikael Wiehes 
          ordbok. I linje med detta hör också privat moral och politisk 
          uppfattning ihop, anser han. 
           
          - Jag kom häromdagen på en formulering som jag själv 
          tycker är bra: Om det för tio år sedan var så 
          att moralen tog sig politiska uttryck, om vänstern var bärare 
          av en moral som man försökte uttrycka, formulera och driva 
          i politiska termer, så tycker jag att politiken i dag måste 
          ta sig moraliska uttryck. Vänstern har i dag inte den position 
          - varken som opinionsbildare eller drivande kraft eller som sammanhållande 
          rörelse och hem för en massa människor  som den 
          hade för tio år sedan. Och då blir de politiska frågorna 
          individuella frågor, alltså moralfrågor. Det är 
          väl därför vi lätt fäster uppmärksamheten 
          på den personliga moralen i dag. Tidigare kunde moralen ta sig 
          uttryck i att man demonstrerade mot USA:s krig i Vietnam. Nu tar sig 
          politiken uttryck i att man till exempel inte tar emot svarta pengar. 
           
          Perspektiv 
           
          Du talade om att vänstern möjligen var kaxig för 
          tio år sedan. På den nya LP:n Hemingwayland 
          tycker jag att man både i musik och text märker en trevande, 
          sökande hållning. Fast ibland förekommer ändå 
          en slutkläm
 
           
          - Av det gamla hederliga slaget! 
           
          Ja, ibland får jag en känsla av att det är något 
          besvärjande i det, ungefär som i Göran Sonnevis poesi: 
          Det omöjliga är nödvändigt. 
           
          - Svårigheten är att se skillnaden mellan det långa 
          och det korta perspektivet. Jag är fortfarande optimist i det långa 
          perspektivet. 
           
          I det korta perspektivet kan läget verka dystert. 
           
          - Just nu ser det ganska mörkt ut, konstaterar Mikael Wiehe. Världen 
          är ganska hemsk och skrämmande och obehaglig. Jag har svårt 
          att ta till honnörsorden som vänstern och jag använde 
          för tio år sedan. De är svåra att konkretisera. 
           
          Han hyllar fortfarande de honnörsorden: 
           
          Internationell solidaritet, solidaritet med arbetarklassen, jämlikhet. 
          Men i dag säger Mikael Wiehe: 
           
          - Parollerna måste fyllas med ett konkret innehåll. De får 
          inte bara bli abstraktioner. För om inte vänstern på 
          stipulerad tid förverkligat sina mål säger folk: Äh, 
          va fan, det där har vi hört förut. Och det blev ju inte 
          så värst mycket av det. Att då bara tjata på 
          leder till att folk slår dövörat till. Så gör 
          jag också. 
           
          I stället gäller det att visa hur solidariteten kan ta sig 
          praktiska uttryck i dag, här i den värld vi faktiskt lever 
          i. 
           
          - Honnörsorden måste kopplas till en verklighet. När 
          jag försöker göra det kanske min vilja, tro och optimism 
          i det långa loppet kan ta sig besvärjelseaktiga uttryck. 
           
          Komplikationer 
           
          På Hemingwayland finns en låt som heter Jag 
          ser det. Där finns i texten en sorts visshet  trosvisshet 
          vore för käckt sagt  om en framtida befrielse, en revolution 
          möjligen. Men någon idyllisk charterresa till frihetens land 
          är det inte tal om. 
          - Inte bara murar kan komma att rasa, säger Mikael Wiehe. Ideal 
          kommer kanske också att rasa. Inte bara bojor kommer att brista, 
          hjärtan kommer kanske också att brista. Den politiska kampen 
          för att föra mänskligheten närmare detta mål 
          av solidaritet är inte stolta kämpars problemfria marsch med 
          glöd i blick mot den utstakade framtiden. En otrolig massa komplikationer 
          ingår, olycka och hemskheter. I den låten försöker 
          jag formulera denna tro som inte är blåögd. 
           
          - Även om det ser för jävligt ut, även om högern 
          går fram, även om atombomberna hänger över oss, 
          även om folk inte har jobb så får vi inte låta 
          detta lamslå oss. 
           
          Hemingwayland 
           
          Hur balansen mellan det långa perspektivet och det korta, det 
          ljusa och det mörka ska uppnås är något som bekymrar 
          Mikael Wiehe. 
           
          - Den uppmuntrande sidan är kanske inte så stark, säger 
          han. Jag vet inte, jag vill ju inte bli hurtfrisk heller och dunka folk 
          i ryggen och säga: Kom igen, gamle gosse! Men jag tycker 
          det är vad det handlar om. 
           
          Den nya LP:n Hemingwayland har beskrivits som en uppgörelse 
          med det mansideal som gestaltas i de hårdkokta romanerna. I romaner 
          av Ernest Hemingway och Raymond Chandler går ensamma, starka män 
          sin egen väg. Urtypen är kanske Chandlers hjälte Philip 
          Marlowe  på film spelad av Humphrey Bogart  som kämpar 
          mot alla onda makter, får på käften, går i däck 
          men som ändå reser sig upp och fortsätter sin kamp. 
           
          Tar du helt avstånd från den moral som ändå 
          finns hos de här männen? 
           
          - Nej, säger Mikael Wiehe. I Hemingwayland går ensamma män 
          omkring och kämpar mot taskiga odds. Inte för att de är 
          så säkra på att nå sina mål, men för 
          att inte förlora sin värdighet. Det finns hos mig en viss 
          beundran för dessa ensamma män  i Hemingways böcker 
          är det ju bara män  dessa ensamma människor som 
          trots de dåliga oddsen inte ger upp. De försöker göra 
          sitt bästa. Däri ligger något hedervärt. 
           
          - Men där finns också en oerhörd ensamhet, fortsätter 
          Mikael Wiehe. Det är den situation som tvingar dessa människor 
          att ensamma slåss mot de dåliga oddsen som jag gärna 
          skulle vilja se förändrad. I låten Hemingwayland 
          säger jag: 
           
          Håll mej kvinna, håll mej still 
           
          så flyger vi bort 
           
          från Hemingway 
           
          land 
           
           
          Neruda 
           
          Var i litteraturen finns gestaltningar som motsvarar din nuvarande 
          inställning? Om du skulle byta Hemingway mot någon annan 
          författare. Vem skulle det bli? 
           
          - Jag har precis läst Pablo Nerudas minnen, Jag bekänner 
          att jag har levat. I boken framstår Pablo Neruda som mycket 
          livsbejakande när det gäller sprit, kvinnor, mat och långa 
          resor. Men också som oerhört respektfull och kärleksfull 
          mot de många människorna. Han tar sitt arbete på yttersta 
          allvar. Han är både en oerhörd egocentriker och en oerhörd 
          människoälskare. Det tycker jag är en man värd att 
          beundra. Han visar att man inte behöver snörpa in på 
          det ena för att ägna sig åt det andra, utan att man 
          kan ägna sig åt alltihopa. 
           
          De bästa 1200 sidor han annars  mödosamt  läst 
          är Motståndets estetik av Peter Weiss. En låt 
          på nya LP:n är inspirerad av romanen. 
           
          Boken är kompakt som en dödbakad sockerkaka. Men det var satan 
          vad jag fick ut mycket av den. 
           
          - Men jag har svårt för att säga att en bok ger uttryck 
          för min livshållning, säger Mikael Wiehe. Jag använder 
          mera böcker som instrument för att förstå. Här 
          finns jag, här finns boken, här finns verkligheten. Mer så.
             
              |   | 
               
                Håkan Lindqvist, Ny Dag, maj 1985 
               | 
                | 
             
           
           
           |