Den stora hotellfoajén 
          är lågmäld och lugn. I portierlogen har nattskiftet 
          gått på. Kvällstidningarna är slut. Genom de höga 
          svängdörrarna duggar en och en annan sen gäst in från 
          den mörka kylan. 
          Längre in, i ljuset från en punktlampas varma sken håller 
          en man kväll med C G Jungs Månpocket Mitt liv. 
          Uppkrupen i en högryggad länstol med kaffe, gul favoritlikör 
          och grovsnus på ett vackert marmorbord hämtar han andan efter 
          dagens studioarbete med Hemingwayland, den tionde LP:n med text och 
          musik av Mikael Wiehe. 
           
          Hemingwayland, vad menas? 
          I Hemingways romanvärld lever ensamma män, som mot taskiga 
          odds kämpar vidare. Inte i första hand för att vinna 
          utan för att behålla sin värdighet. Hemingway skriver 
          om tjurfäktare som fäktar mot farliga tjurar, om män 
          som strider mot ett obarmhärtigt liv, mot döden. 
           
          Det låter som om detta Hemingwayland skulle ligga långt 
          från det myllrande livet i den vänsterrörelse som du 
          och Hoola Bandoola var del av på sjuttiotalet. 
          Ja. Vi har ett annat samhälle idag. Vänsterrörelsen är 
          död. Atomiserad. Vi lever i en individualistisk tid där det 
          handlar om att slå sig fram och lyckas. Nu snackas det inte om 
          hur man bör vara eller göra. Etiken är död  
          och människor fuskar bort sin moral  och därmed sina 
          liv. I stället för att säga  Det här är 
          kanske omöjligt att göra, men jag skall jävlar anamma 
          göra det ändå  så har livet reducerats till 
          det möjligas konst. Ofta med brasklappen  Alla andra gör 
          så här, varför skulle då inte jag
 
          Kan man jobba lita svart, undvika konflikter hemma genom att ha en älskarinna 
          bredvid, kan man sno undan en miljon till Schweiz eller blåsa 
          försäkringskassan på två extra sjukdagar så
 
          Vi har fått ett smitarsamhälle som kryper in i våra 
          själar. Och så skyller vi på något annat och 
          pratar om att individen är ett offer  ett passivt objekt 
          i stället för ett handlande subjekt. 
           
          Och var kommer Hemingways figurer in i bilden? 
          Jo. Se på tjurfäktarna som Hemingway skriver om. Nittio procent 
          av alla tjurfäktare är fattiga pojkar. Deras ursprungliga 
          villkor är just att vara objekt i livet. Men när de står 
          där på arenan kan de inte skylla på vinden, solen eller 
          sanden. De befinner sig i en omöjlig situation, öga mot öga 
          med tjuren. De måste vända på den situation och de 
          måste dessutom göra det vackert. Detta att vända på 
          sin situation så att men blir subjekt, det är att ta sin 
          värdighet som människa på allvar. 
          För att behålla sin värdighet som människa måste 
          man göra motstånd mot det som man tycker är fel. 
           
          Motståndets estetik heter en av dina nya låtar. 
          När jag skrev den här låten läste jag tredje delen 
          av Peter Weiss romantrilogi Motståndets estetik. Den handlar om 
          hur motståndsrörelsen krossades i Tyskland 1944. Jag lånade 
          titeln eftersom min låt handlar om den krossade motståndsrörelse 
          som vi har här och nu. Individerna finns kvar. Rörelsen är 
          borta. Vi lever var för sig men vi känner fortfarande igen 
          varandra. 
          Du bär en röd stjärna på ditt svarta kavajslag. 
          Symboliserar den motståndet? 
          Nja. Jag har den nog mest på trots mot den väldigt tydliga, 
          offensiva högervåg som rullar fram samtidigt som vänstern 
          är mycket försiktig och nyanserad. Men min röda stjärna 
          står också för rätten till mänsklig värdighet. 
           
          Är det möjligt att förena kollektiv politisk kamp med 
          individuell moralisk integritet? 
          Ja, och när du gör det Då blir du farlig 
          som en av låtarna heter. När du förenar dig med 
          andra då kan det hända, då kan en värld förändras. 
          Den låten skrev jag när gruvstrejken bröt ut i England. 
          Förutsättningen för ett framgångsrikt kollektivt 
          handlande är att var och en också handlar som subjekt. Man 
          är kollektiv och individ på en och samma gång. 
           
          Du är snart 40. Har du samma publik i dag som för tio år 
          sen? 
          Ja, jag känner igen många när vi är ute och turnerar. 
          Många är jämnåriga. Men alla hänger inte 
          med i de nya svängarna, t ex med Dylanskivan för några 
          år sedan eller nu när jag jobbar med syntar och trummaskiner. 
          Men jag har också en yngre publik runt 25 år som gillar 
          rock. Den äldre gruppen tycker om när jag kommer själv 
          med min gitarr och sjunger så att texterna hörs. Den yngre 
          vill ha fullt ös med rockorkesterns syntar och elektronik.  
          Helst skulle jag nog vilja lära mina jämnåriga i publiken 
          att hitta vägen till utlevelsen i rockmusiken. Men jag vill också 
          väcka de yngres behov av texter. 
           
          Får du själv ihop de två sidorna? 
          Det är svårt att vara både intellektuell textförfattare 
          och rockorkesterledare. Mycket i rocken tycker jag inte om. Den konstnärliga 
          konservatismen, formstelheten och så hela den ungdomliga mytbildningen 
          med brudar och kröken. Det är lätt att fördummas 
          i rockkretsar. Det spännande i rocken ligger i kraften och utlevelsen 
          som det gäller att få ihop med ett intellektuellt skapande. 
          Just den förmågan hade Hemingway. Kombinationen av utlevelse 
          tillsammans med andra och ett liv på kammaren. 
           
          Din nya skiva, bär den sådana spår? 
          Hur skivan blir står ännu skrivet i stjärnorna. Musikaliskt 
          är den en summering av vad jag gjort tidigare. Där finns rock 
          och ballader och mycket influenser från afrikansk, karibisk och 
          latinamerikansk folkmusik. Att göra en skiva liknar arbetet med 
          en teaterföreställning. 
          Texten  och musiken  är grunden men sen hänger 
          det väldigt mycket på vem som spelar. 
          Av hänsyn till helheten kan man tvingas stryka partier eller hela 
          låtar som är bra. Spontana infall i studion kan visa sig 
          bli lyckokast. 
           
          Och du spelar regissörens roll? 
          Ja. Jag är den konstnärlige ledaren. Sista ordet är mitt. 
          Dessutom har jag två starka kort på hand eftersom det är 
          jag som skrivit texten och musiken. Men detta betyder inte att de andra 
          i orkestern tiger still när vi arrangerar och spelar in låtarna. 
          Visserligen kommer jag ibland med ett färdigt arrangemang som t 
          ex till titellåten Hemingwayland men Motståndets estetik 
          har å andra sidan Annie som spelar syntar arrangerat. Självfallet 
          kan jag inte ensam driva igenom en låt eller en fråga mot 
          de andra fyra. Då skulle den skapande atmosfären, som gör 
          att det är kul att jobba, gå förlorad. Det ligger i 
          mitt intresse och på mitt ansvar att den inte gör det. 
           
          Kan du behålla din konstnärliga integritet utan att köra 
          över andra? 
          Nej, egentligen tror jag inte det. Men i den här orkestern behöver 
          vi inte driva konflikter till sin spets. Vi har ventiler i och med att 
          alla också spelar i andra orkestrar och jag spelar med Björn 
          Afzelius. Victor Jara-låten t ex spelar vi inte i den här 
          orkestern. Men jag gillar låten och därför spelar jag 
          den tillsammans med Björn i stället. Vi har en liten hobbyorkester 
          på två man med ambitionen att spela en gång i varje 
          svensk stad. Varannan spelning gör vi gratis, varannan tar vi bra 
          betalt för. Spelningarna drar alltid fulla hus. Överskottet 
          av intäkterna går till politiska ändamål som vi 
          och arrangörerna  ofta olika solidaritetsrörelser  
          kommer överens om. Det kan vara skolbyggen i Nicaragua, motståndsrörelsens 
          radiostation i Chile och El Salvador eller till gerillan i Guatemala. 
          Men det kan också vara Amnesty eller PLO som får pengarna. 
          På två år har vi spelat in ett överskott på 
          en halv miljon kronor. 
           
          Genom de här turnéerna håller du kontakt med olika 
          solidaritetsrörelser och du har också en låt som heter 
          Basta ya  Nu får det vara nog  på 
          den nya skivan. Den är skriven av en chilenare och handlar om motståndskampen 
          i Chile. Men hur är ditt förhållande till den musikrörelse 
          som bröt fram i slutet av 70-talet i punkvågen? 
          Jag tycker det finns en ömsesidig respekt. Ebba grön gjorde 
          t ex en låt som heter Ung och kåt som var lysande. 
          De har en långt större utlevelse än vad vi någonsin 
          hade i den äldre generationen. 
           
          Imperiet har nyligen spelat in din låt Är det verkligen 
          fred vi vill ha, till varje tänkbart pris?. Håller 
          den texten ännu, tycker du? 
          Ja. 
           
          Är du kritisk mot fredsrörelsen? 
          Ja. Den är flummig och oprecis. Det är ju självklart 
          att alla är emot krig. Därför måste man också 
          säga varför, när, var och hur man är emot kriget. 
          Och det är naturligtvis fullt möjligt för en fredsrörelse 
          att göra det. 
           
          Du experimenterar gärna med ny teknik och nya musikstilar. Varthän 
          bär det av efter Hemingwayland? 
          För tre år sedan bestämde jag mig för att göra 
          något nytt varje år. 1983 skrev jag teatermusik för 
          första gången. 1984 arbetade jag med ett stort körprojekt 
          i Rikskonserters regi. 1985 blir det  förutom turnéer 
          med orkestern och med Björn kanske en krogshow eller varför 
          inte filmmusik? 
          
             
              |   | 
               
                Peter Erichs, SIF-tidningen nr 6, 1985  | 
                | 
             
           
           
           
           
         |