| Han har kallats den unga generationens Evert 
        Taube.
 Mikael Wiehe  en av 70-talets största musikprofiler. Poeten, 
        musikern och socialisten som under ett tiotal år har skrivit sånger 
        om drömmar och förhoppningar. Om nödvändigheten av 
        att slåss för det man tror på.
  När människor frågar mig om jag verkligen tror 
        att sången kan påverka politiken, så brukar jag säga 
        att jag ser kulturen som politikens innehåll. Med det menar jag 
        att sången ger uttryck för vad vi tänker och känner. 
        Vad vi drömmer om och vad vi är beredda att kämpa för. 
        Och det är precis det som politiken handlar om.
 Allt fler av Mikael Wiehes sånger sjungs i våra kyrkor. Finns 
        det månne en religiös ton i sångerna?
 
 Det utopiska draget
  Det tycker jag inte. Men det finns ett utopiskt drag i socialismen 
        som liknar vissa drag i kristendomen. Förhoppningen om att det någon 
        gång ska bli bättre än vad det är nu. Och eftersom 
        jag ganska medvetet undviker direkta politiska termer i mina texter så 
        kan jag förstå att en del av mina sånger kan ge uttryck 
        för en religiös förhoppning om att det ska bli bättre, 
        även om det inte varit mitt syfte från början.
 Är det visionen i dina sånger som känns bekant för 
        kristna ungdomar?
 
 Kristna känner igen visionen
  Ja, det tror jag. Det finns stora likheter mellan ett framtida 
        kristet samhälle och de förhoppningar som knyts till ett framtida 
        socialistiskt samhälle. Metoderna för att komma dit skiljer 
        sig emellertid avsevärt i vårt land. Men i Latinamerika finns 
        det starka band mellan radikala kristna och befrielserörelser med 
        socialistiska visioner. Och det borde finnas förutsättningar 
        till ett liknande samarbete i Sverige kring konkreta frågor som 
        freds- och miljöfrågorna. Så länge mina sånger 
        handlar om hur det skulle kunna vara så förstår jag om 
        kristna ungdomar känner igen visionerna.
 Mikael Wiehe började skriva låtar redan i mitten av 60-talet. 
        När han var 20 år spelade han dansmusik på unghögerns 
        tefester i Malmö. Fem år senare gav han ut sin första 
        platta med Hoola Bandoola Band. Gruppen som kom att bli musikrörelsens 
        mest kända orkester, med hundratusentals sålda skivor.
 
 Moraliskt ta ställning
  Någonting måste uppenbarligen ha hänt mellan 
        66 och 71. Jag förmodar att det var detsamma som hände hundratusentals 
        ungdomar i västvärlden. Jag började läsa sociologi 
        och det gav en helt ny syn på livet. Jag såg ett program om 
        gästarbetare i Paris och sen blev jag själv invandrarlärare. 
        Det blev en moralisk fråga att ta ställning. Min socialistiska 
        övertygelse har alltså inte så mycket med klassbakgrund 
        att göra. Jag har inte heller haft några stora förebilder. 
        Göran Skytte, numera journalist på Arbetet och en god vän 
        sedan 20 år, har betytt mer för min politiska utveckling än 
        någonsin Marx eller Mao.
 Hoola Bandoola Band var en del av en snabbt växande musikrörelse 
        i början av 70-talet. Mycket av den kulturpolitiska debatten influerades 
        av vänstern. Vietnamrörelsen växte till en folkrörelse. 
        Idag handlar det mera om att satsa på sig själv. Musikrörelsen 
        är på reträtt. Men vänstern är absolut inte 
        död menar Mikael Wiehe.
 
 Min utopi finns kvar
  Vi har förlorat lite av vårt inflytande, vilket säkert 
        beror på att socialdemokratin har tagit upp flera av de idéer 
        som vänstern förde fram för ett tiotal år sedan.
 Och Mikael står stadigt med båda benen i musikrörelsen.
  Jag har inte hoppat av mina ideal. Min utopi finns kvar. Och de 
        svårigheter som dyker upp ser jag snarare som en utmaning.
 Men är det ändå inte så att många som var 
        aktiva i den politiska vänstern i slutet av 60-talet har övergivit 
        sina idéer?
 Det finns naturligtvis en del, men det finns också många som 
        behållit sina visioner fast man har gått in i institutioner 
        och är t.ex. socialarbetare. Många av de radikala åsikter 
        som fördes fram då, har idag etablerats i en god mening
 
 Sålt halv miljon skivor
 Mikael Wiehe är idag 35 år och förmodligen musikrörelsens 
        högst betalda artist. Han har sålt närmre en halv miljon 
        skivor, är föremål för en doktorsavhandling vid Lunds 
        universitet.
 För många är du en sjungande profet. Upplever du att det 
        finns förväntningar och krav på hur du lever?
  Naturligtvis gör jag det. Men inte kan jag stå för 
        alla mina handlingar. Man måste göra en slags balansräkning 
        i sitt liv. Säger man att man är socialist så måste 
        det väga över. Man får inte heller utsätta sig för 
        större frestelser än man tål. Det är ett av skälen 
        till att jag valt att spela in mina skivor på ett litet bolag. Jag 
        vet att det annars skulle vara lätt att släppa igenom en skiva 
        som inte är så bra bara för att bolaget behöver få 
        in pengarna.
 Jag vet med mig att jag är en svag och påverkbar människa, 
        men intellektuellt är jag ganska så säker på vad 
        jag vill. Då gäller det att inte försätta sig i den 
        situationen att man frestas. Att inte hamna i en situation där man 
        förlorar sina ideal eller behåller dom, men inte kan arbeta 
        för dom och istället blir cynisk.
 
 Att ha glöden kvar
 Det är framför allt optimismen i dina sånger som berör 
        mig. Tror du på framtiden?
  Jag tror att det socialistiska samhället med nödvändighet 
        kommer att segra. De understa kommer alltid att slå tillbaka. Jag 
        hörde nyligen en av de gamla kämparna inom arbetarrörelsen 
        i Malmö [Anton Nilsson]. Han är nu 92 år gammal och stod 
        i talarstolen i över en timme och höll ett flammande tal.
 Han har genomlevt två världskrig och har ändock glöden 
        kvar. Min beundran för sådana människor är på 
        gränsen till gränslös.
 
         
          | Jan 
            Lindvall, Broderskap, nr 3, 1982 |  |