Anledningen till
att jag blev utvald att göra musik och text till Dåliga Mänskor
tror jag berodde på att jag tidigare varit i kontakt med Malmö
musikteater.
Jag blev kontaktad av Leif Janzon som ville göra musikal med mig
på Selma Lagerlöfs Kejsaren av Portugallien vilket vi så
småningom också gjorde. Då kontaktade Leif Janzon
Lars Rudolfsson, som på den tiden var chef över Malmö
Musikteater, och de köpte den här musikalen av oss. Men sedan
kom Kristina från Dufvemåla och då blev det aldrig
någonting av det projektet som vi hade dragit igång, men
på så vis hade vi i varje fall fått kontakt. Ett par
år senare så kontaktade Lars Rudolfsson mig och frågade
om jag var intresserad av att jobba med Mary Anderssons bok och göra
det till musikal.
Då började jobbet med att skriva musik och låtar. Detta
var min andra musikal, min första var den tidigare musikalen som
döptes till Kejsarinnan som bl.a. spelades på Folkteatern
i Göteborg, så jag hade skaffat mig vissa erfarenheter. Jag
förberedde mig genom att läsa Marys bok och hennes originalmanus,
manuset var väldigt långt och hade tagit flera dagar om man
skulle spela hela. När jag läste Marys text försökte
jag hitta ord, uttryck, miljöer och annat som jag kunde ha nytta
av i texterna och sen skrev jag utifrån det. För att skriva
en sång måste man förankra det i sig själv, det
måste finnas någon erfarenhet som man kan relatera till
för att det ska bli det ena ordet och inte det andra. Jag försökte
koppla mig själv till de olika figurerna för att få
fram rätt ordval, det är så jag alltid jobbar. Men vad
jag framför allt lärde mig när det gäller den här
musikalen var att jag kan skriva musik på beställning, vi
kryssade för i manuset var det behövdes musik också
gick jag hem och tänkte: Vad ska det vara för musik? Jo! Det
ska va sådan musik. Också staplade jag liksom ord i en stor
hög, utryck, meningar och synpunkter. Allt möjlig som jag
kunde ha nytta av. Så småningom växte det fram en rytm
och efter det musik. Jag köpte ett abonnemangskort på konserthuset
i Malmö, dit gick jag varje vecka och lyssnade på all möjlig
sorts musik. Jag lyssnade på musikaler som jag inte hade lyssnat
på förut, allt för att få idéer och se
om jag kunde lära mig något. Sen satt jag, Philip Zandén
och Jan Mark och Jonas Jarl och en del andra och gick igenom och snackade
och jag ställde mig frågorna: Vem är det som sjunger?
Vad är det hon sjunger om?
I vilket sammanhang sjunger hon om detta? Sen försökte jag
relatera det till musik som jag tyckte hade anknytning till tiden, en
ganska svensk lite gammeldags musik
Att hitta rätt musik och text till respektive karaktär var
nog lika svårt som lätt. Jag upplevde inte svårigheter
i förhållande till någon speciell karaktär utan
jag jobbade på bara av att lyssna kan säga: Det här
är Lillemor som sjunger det, det här är Mackie Kniven
eller det här är Sally. Jag tycker mer att det finns en musikalisk
helhet i föreställningen.
Jag tror det kom med ca 20 musikstycken i musikalen, solonummer, kollektiva
nummer och dansnummer. Jag skrev ungefär 80 olika musikstycken
och somliga gick ju bort väldigt sent så det fanns enormt
mycket mer musik än det som kom med. Jag tror aldrig att jag har
varit så produktiv i hela mitt liv som jag var under denna period.
Det fanns visserligen en sång som redan var färdigskriven.
I musikalen hette den Ordning och reda, men den hette ursprungligen
Kärlek, ömhet och disciplin och kom från
en musikteaterföreställning som Hoola Bandoola Band 1975 gjorde
tillsammans med bröderna Michael och Thomas Segerström. Jag
gick till mitt låtarkiv och tog fram alla melodier och snuttar
som kunde vara aktuella i det här sammanhanget och då kom
den med. De andra blev väldigt förtjusta i den och den kom
med i föreställningen, jag var inte så där jätteglad
över att ha med en gammal låt, även om jag tycker låten
är rolig och bra. Jag höll under denna period på att
skriva en sång som hette En sång till modet,
den spelade jag sedan själv in på skiva. Den sjöngs
bitvis i föreställningen men den var inte riktigt färdig.
Men det var mer än jag som var inblandade när det gällde
musiken. Inte när det gällde att skriva sångerna men
sen var det ju fullt med arrangörer inblandade och det är
klart att vi diskuterade var ska musiken komma och vad ska de va för
musik. Christian Einarsson jobbade väldigt mycket med att göra
sångerna till musikalmusik, att använda teman, bygga över
mellan olika scener och så där, det hade inte jag kunnat
göra. Både Thomas Lindahl och flera andra hjälpte till
att arrangera musiken.
Att det var en malmöbo som skrev text och musik tror jag var ganska
viktigt eftersom Mary har en väldig förankring i Malmö.
Jag tror att anledningen till att det kom 50 000 besökare var att
det inte bara handlade om Malmö utan delvis att man ställde
Malmö på scenen, även språket. Vi valde människor
som kunde sjunga och agera på skånska, jag tyckte det var
viktigt för trovärdigheten. Ett av de krav vi hade vid valet
av skådespelare var att de skulle kunna uppträda på
skånska.
Mitt bästa minne från musikalen: Det var väldigt lustfyllt
alltihopa. Jag satt och skrev sånger och det var jättekul,
vi satt och snackade musik och manus - Det var inte jag som skrev manus,
det var Jan Mark och Jonas Jarl på basis av Mary Anderssons originalmanus
men jag fick vara med i processen - det var jättekul. Vi hade audition
och såg hundratals unga skådisar som ville va med, det var
fantastiskt roligt att se. Det var väldigt många som var
bra på olika sätt. Sen tycker jag samarbetet med Christian
Einarsson var fantastiskt. Det var i stort sätt roligt allting.
Den här perioden från idé till färdig musikal,
som varade i 1 år, har varit kul och jag skulle utan minsta tvekan
kunna tänka mig att göra om det igen!
Intervju
av Emma Peterson och Erica Erlandsson, Markaryds folkhögskola,
våren 2005 |
|