| | | | | |

Mikael Wiehe & Kabaréorkestern

Så är då Mikael Wiehe tillbaka. Med sej har han Kabaréorkestern – tillsammans har dom gjort en skiva som heter "Sjömansvisor". Tro nu inte att det rör sej om någon trubadurpoesi som besjunger brytande vågor och gungande skrov. Ändå är "Sjömansvisor" någonting mer än bara en titel. Havet finns där lite varstans och överallt i sångerna. Som en återkommande bild, eller snarare en yta som speglar någonting annat, skiftar betydelse och dröjer kvar som ett grundackord. Det finns med i dom två Dylan-sångerna, i den känslomässigt sammansatta "Magdalena", i den raka och allvarsamma "De grekiska partisanernas sång", ja t.o.m. i den satiriska "Mikael Wiehes 116:e dagdröm". Och naturligtvis spelar havet en nyckelroll i "Titanic" – en sång vars allegoriska inlevelse i de förfördas aningslöshet betecknar något nytt i Mikael Wiehes samhällskritiska sångdiktning.
Men annars känner man naturligtvis igen den Mikael Wiehe som skrev så många av Hoola Bandoolas viktigaste sånger. "Sjömansvisor" präglas av samma slags paradoxala bildspråk, samma kombination av politisk medvetenhet och reflekterande fantasi. Vad man kanske inte känner igen är musiken. Tillsammans med Kabaréorkestern har Mikael Wiehe sökt sej fram till ett annat musikaliskt uttryck än det som en gång var Hoola Bandoolas. Bland instrumenten finns bouzouki och banjo, dragspel, trumpeter och saxofoner, vid sida av gitarrer, bas och trummor. Man tar sej an både rockballadens tunga sötma, teatermusikens ironi, grekisk folkmusik – ändå präglas "Sjömansvisor" av ett slags enhetlighet, av en musik som är tydlig och trovärdig.

Kabaréorkestern

Mikael Wiehe: gitarr, sång. Skrev merparten av Hoola Bandoola Bands låtar. Gruppen gjorde fyra LP-skivor innan den upplöstes 1976. Under perioden fram till bildandet av Kabaréorkestern har Mikael mest sysslat med kulturpolitik.

Frans Sjöström: saxofon, banjo. Har tidigare spelat i Werup-Sjöström-gruppen. Frans har också skrivit musik för radio och teater och till en serie barnskivor.

Göran Skytte: dragspel, trumpet. Hans egentliga huvudinstrument är annars flöjten. Göran har medverkat på en rad folkmusikplattor, bl.a. "Långa dansen" (MNW 66P)

Ale Möller: trumpet, bouzouki, sång. Från jazzgruppen Jazzådé. Spelade i Tältorkestern och har gjort musik och spelat med bl.a. Skånska Teatern och Garderobsteatern.

Anders "Chico" Lindvall: gitarr. Har tidigare spelat i Malmögruppen Lotus.

På plattan medverkar också: Mats Englund, bas. Från Raj Montana Band.

Per-Ove Kellgren: trummor. Från Hoola Bandoola

Kabaréorkestern startade ursprungligen för att göra musiken till radions Kabaré Öppen Kanal i januari 1977. Orkestern bestod från början av Mikael, Göran, Frans och Ale. De medverkade i 12 program under våren.
Under sommaren tog Kabaréorkestern några spelningar.
På hösten samma år kontrakterades gruppen för TV-programmet Kabaré Kvällsöppet. De medverkade i två program.
Kabaréorkestern medverkar också på Finn Zetterholms nya Lp "Längtans blå elefant". De fick anbud om att vara med i Kabaré Öppen Lokal på Dramaten under våren 1978, men tackade nej för att istället satsa mer på spelningar inför publik.
Under våren hade gruppen el del spelningar, främst i Malmö, Lund, Göteborg och Uppsala, samt medverkade i TV-programmet "Nöjesliv".
I Stockholm spelar Kabaréorkestern den 5 mars på Riksdagshuset, 25 mars på Konserthuset och 13 maj på Gärdet. I april blir det en Skåne-turné.
"Sjömansvisor" är en samproduktion mellan skivbolaget Amalthea i Malmö och Musiknätet Vaxholm.

Vill du ha skivan och/eller foto för recension, ring eller skriv

Hälsningar Musiknätet