Recensioner ur Orkester Journalen 1965  
Efter att ha lyssnat på en del Malmöjazz på Gazell börjar jag förnimma något av en speciell jazzatmosfär som är gemensam för det jag hört oberoende av stilinriktning och utvecklingsstadium hos musikerna. Den atmosfären skapas av en påtaglig instrumentkultur, särskilt hos blåsarna, och av en annan slags rytmkänsla hos kompmusikerna än den man är van att möta i Stockholmsbanden i motsvarande stilar. Det intressantaste bandet har varit Blunck’s Lucky Seven vars musik utgår från 20-talets storbandsjazz och alltså arbetar med arrangemang, skrivna av Mikael Wiehe, som spelar altsax och klarinett i orkestern och Povel Randén, som spelar trombon. Problemen med det slagets musik är ju uppenbara då det på 20-talet krävdes den tidens toppmusiker, både instrumentmässigt och solistiskt, för att göra den arrangerade jazzen intressant. Dessutom möter det nu på 60-talet självfallet svårigheter att inleda på ett sätt som gör arrangemang á la 20-talet rättvisa utan att det låter struttigt och jönsigt. Enligt min mening hade Bluncks grupp lyckats med detta. Man har kommit fram till ett utförande som bygger på ett lätt spelsätt (till skillnad från de färgade 20-talsorkestrarnas ofta mycket tunga) och så länge man höll sig inom inte allt för snabba och långsamma tempo gungade rytmen bra och jämnt. […]

[…] Grupp 2 innanför parkens entré var Blunck’s Lucky Seven, sedan gammalt ett av våra absoluta favoritband. Blunck spelade ett av de bästa trumpetsolon vi hört från honom; varma, sirliga tonslingor, som drog med sig de andra solisterna. Vad som gladde oss mest var det fina ensemblespelet, vars make inom tradjazz vi inte hört i detta land, även om det börjar dyka upp ett och annat Stockholmsband med flera saxar och skrivna arr. Orkesterns arrangör altsaxofonisten Mikael Wiehe och den Higginbotham-inspirerade trombonisten Povel Randén var flitiga solister.
  Orkester Journalen 1965