|  
            
            Nu kommer hans nya album, Sevilla. 
            Det är hans tjugoandra. 
            Han har dessutom skrivit teatermusik, balettmusik, film- och TV-musik, 
            jinglar och musikaler  och hundratals sånger. En del av 
            dem har spelats in av bl a Rickard Wolff, Imperiet, Monica Zetterlund, 
            Arja Saijonmaa och Åge Aleksandersen. Och Magnus Uggla. 
            Han har spelat med Mr. Acker Bilk, Quincy Jones, Silvio Rodrigues, 
            Mikis Theodorakis, Sting, Little Steven och Lisa Ekdahl. 
            Han har citerats i riksdagen och spelats i Svenska Akademin. 
            Han har gjort över 3.000 konserter från Kirkenes till Åbenrå, 
            från Ålesund till Helsingfors  och i Chile, Kuba, 
            Tyskland, Nicaragua och Costa Rica. Och på Färöarna. 
            Han sålde flest skivor i Sverige redan 1972. Han spelades i 
            England före ABBA. Han har sålt över en miljon album 
            enbart i Sverige. 
            Han har själv och tillsammans med andra, spelat in miljontals 
            kronor till stöd för humanitära projekt i Sverige och 
            utomlands. 
            Olof Palme gick på hans konserter. Tillsammans med Fidel Castro, 
            Yassir Arafat och Hillary Clinton och några till var han inbjuden 
            till Nelson Mandelas presidentinstallation. 
            Han har kallats en fara för demokratin. 
            Bob Dylan tycker att han är bra. 
            Han startade Hoola Bandoola Band. 
            Han har skrivit sången om Titanic. 
            Han är förstås MIKAEL WIEHE och nu kommer hans nya 
            skiva. Den heter SEVILLA och den kommer att överraska 
            och glädja många. Den knyter an till Mikaels rötter 
            i amerikansk musik och de personliga , ofta associativa texterna vilar 
            i en suggestiv stämning som känns både tidlös 
            och modern. 
            På Sevilla finns många nya Wiehe-klassiker: 
            Vad bryr sig kärleken om gränser är en 
            sprittande duett med Thomas Di Leva och blev till i det mångkulturella 
            vimlet på den årliga Malmöfestivalen. Det är 
            en hoppfull låt om kärlekens makt och rasismens orimlighet. 
            Mikael kallar den ett agiterande inlägg i en av de viktigaste 
            frågorna i Sverige: Thomas Di Leva ger låten en 
            väldig fantasifullhet och atmosfär. 
            När jag levde på floden är en låt 
            som arbetar sig in i medvetandet, atmosfären är både 
            drömsk och påträngande. Det är morgon vid den 
            stora floden, Huckleberry Finn tittar ut över det glittrande 
            vattnet och från andra sidan stiger en rökpelare och hörs 
            avlägsna ljud, kanske trummor, kanske en indian flöjt. Sången 
            börjar med en poetisk fras och växer till en bild av den 
            oskuldsfulla barndomen. För mig, säger Mikael, 
            är det en låt om tiden före syndafallet, d v 
            s när mina föräldrar skilde sig. Den storögda 
            tillit barnet kan ha till världen spricker när far och mor 
            inte kan hålla sams. 
            När ormen ömsar skinn är en mångtydig 
            historia om glidningarna i tillvaron. Med gitarr i hand och förankrad 
            i amerikansk folksångartradition sjunger berättaren Mikael 
            Wiehe om förändringen som du inte längre kontrollerar 
            och kanske inte ens förstår. Svettig vaknar du om morgonen 
            och ser att villkoren förändrats; korten har blandats bort, 
            nya lekar delas ut och om framtiden kan vi bara gissa. 
            Hon kommer över ängarna är närmast 
            filmisk; skir och vibrerande, en sång om inspirationen eller 
            hoppet eller modet eller glädjen. Hon bär inget namn, men 
            låten lovar att hon finns om man öppnar sig. Ibland 
            så är hon nära mig, ibland så är hon borta, 
            sjunger Mikael. Numera tillåter jag mig att göra 
            låtar som bygger på associationer och stämningar. 
            Sevilla är självklart inspirerad av en av Mikaels 
            många resor till Spanien. Han åkte till Sevilla för 
            att lyssna på flamenco och kom hem med en låtidé, 
            som gitarristen Pelle Jernryd har skänkt en touch av Ry Cooder. 
            Marken som dammar, de ljumma kvällarna som håller kvar 
            sommarens hetta; Jag tror jag stannar i Sevilla/där kvinnorna 
            är vackra/och alltid utom räckhåll/liksom svalorna 
            i skyn. 
            Utan dej har gospelkänsla med pianot i förgrunden 
            och sångaren på upptäcktsresa i nya trakter. En rakare 
            låt utan de gitarrkulisser som präglar många av albumets 
            övriga sånger. Lite skämtsamt kan man beskriva 
            den som en blandning av Bob Dylans 'If not for you' och församlingprästens 
            tjat om att jag borde skriva en psalm. Jag tror inte på Gud, 
            jag kan inte skriva någon psalm, sa jag. Klart du gör, 
            klart du kan, sa han. 
            Det nya albumet Sevilla är i hög grad frukten 
            av ett samarbete mellan Mikael Wiehe och producenten Stellan Colt. 
            Colt fick fria händer att leka med ett par nya Wiehemelodier 
            och snart var han klar med Hon kommer över ängarna. 
            Jag tyckte mycket om det här stämningsmålandet 
            och efter den första låten bestämde vi oss för 
            att satsa på ett gemensamt projekt, berättar Mikael. 
            'När jag levde på floden' innehåller essensen 
            av vårt samarbete och jag hoppas att det ska kunna fortsätta 
            och utvecklas vidare. 
            Uttrycken i Mikael Wiehes låtar har skiftat genom åren, 
            de har spänt från svensk trubadurvals till elektriskt kaos. 
            Det som alltid känns igen är rösten, melodikänslan 
            och förhållningssättet, det ständiga sökandet 
            kring en kärna av personligt tilltal och solidaritet med de svaga 
            och förtrampade. 
            På förra albumet, Trollkarlen, blev Mikael 
            Wiehes svenska musikrötter tydliga. På Sevilla 
            vänder han åter öronen västerut. Men knappast 
            bakåt; det här är en skiva som är både 
            nyfiken och samtida. 
            'Sevilla' skiljer sig från alla andra skivor som jag gjort 
            genom att jag överlåtit så mycket av det kreativa 
            musikskapandet till en annan person. Den är inte heller lika 
            tungsint som en del av mina tidigare skivor. Jag gör sånger 
            med en något ljusare färgskala. Man behöver inte bara 
            skriva sånger om dem som går ifrån en, för 
            det finns ju faktiskt de som stannar kvar. 
          United Stage Siljemark Artist , mars 1998 | 
         
           
        
  |