Oväder | 
               
               
                   
                    
                  Wiehe och Strindberg i regissören 
                  Claes Lundbergs grepp. Vad döljer sig bakom fasaderna? 
                    
                  "Om jag hade 
                  en asmodeus som drog upp gardinerna skulle jag vilja se in i 
                  hemmen och undersöka trossbottnarne. Om det ligger några 
                  lik eller inte, under lyckans mjuka Brysselmattor." | 
               
              
                  
                  
                  Med kammarspelen prövar Strindberg fullt ut en idé 
                  han burit på länge: Ta ett hyreshus, lyft bort väggarna 
                  och granska invånarna! Det gör ont. Här finner 
                  vi människor som dragit sig undan livet efter att ha tagit 
                  emot  
                  hårda smällar. Deras önskan är att få 
                  leva lugnt och stilla, skyddade mot allt som kan riva upp såren 
                  igen. Alla väntar på att något skall ske. Man 
                  kan bli störd av obehagliga efterklanger från det 
                  gamla livet.  
                  Och mycket riktigt, något händer. Det flyttar in 
                  nya gäster i våningen en trappa upp. De startar bostonklubb 
                  och firar nattliga orgier. Världen och faran tränger 
                  sig på. | 
               
             
           | 
            | 
           
             
              | 
         
       
       
      Det spelas kort och dricks alkohol. Det ena utlöser det andra. 
      Ett lätt åskväder åtföljt av en ljum regnskur 
      ackompanjerar dramats skeenden. När stycket slutar är luften rensad 
      och den första gatlyktan tänds för hösten. Dramats ram 
      sluter sig. 
      Eller.? 
       
      Ibland uppstår plötsligt oväntade möten.  
      Mikael Wiehes sånger, okomplicerade och med enkla melodislingor, rymmer 
      ett ursinne. De befinner sig mitt i smärtan och vemodet. De verkar 
      vara som skräddarsydda åt Strindbergs pjäskaraktärer. 
      Mikael Wiehe och August Strindberg. Känslan för patetique är 
      besläktad.  
      Det blir stört omöjligt att låta bli att sammanföra 
      dessa båda, så olika men ändå så nära. 
       
      Två konstnärstemperament i en och samma föreställning. 
       
      
      
      
         
           
             
              | 
            | 
           
             
            Medverkande: 
            Willy Boholm 
            Richard Carlsohn 
            Christian Zell 
            Frida Modén Treichl 
            Nina Norblad 
            Liselott Lindeborg 
            Mattias Carlsson 
             
            Regi & bearbetning: Claes Lundberg 
            Kapellmästare: Janne Lindstedt 
            Musik & sångtexter: Mikael Wiehe 
            Musik- och sångarrangemang: Thomas Lindahl 
            Scenografi: Lars-Erik Lindén 
            Kostym: Agneta Skarp 
            Koreografi: Mattias Carlsson  
             
            Musiker: 
            Janne Lindstedt, kapellmästare, synth 
            Göran Svartling, slagverk 
            Per Erik Lange, bas 
              
            Boka biljetter på www.ostgotateatern.se  
            tel: 020-51 51 20 
            
           | 
         
         
          Premiär 
            i Norrköping 19 februari 2005 
            Spelas t o m 2 april 
             
            Premiär i Linköping 22 april 
            Spelas t o m 4 juni | 
            | 
            | 
         
         
          |   | 
            | 
            | 
         
       
      
       
       
      "Wiehes sånger 
      möter Strindberg" 
       
       
       
   |