Treåring hyllas med musik  
Göteborgstraumat 2001 har satt spår i dramatik och populärkultur. Arbetaren har lagt örat till cd-spelaren.

Det är i dagarna tre år sedan EU-toppmötet i Göteborg, och dramat som utspelade sig på stadens gator har bearbetats i många former: Teater, film, konst och musik. Så sent som i år har tre låtar släppts, varav den mest uppmärksammade är Jens Lekmans avskalade ”Do you remember the riots?” (redan förra året släpptes den i mer fläskig version som ”Burn down the avenue” på internet under artistnamnet Rocky Dennis). Låten är en ganska otypisk skildring av Göteborgshändelserna eftersom dess credo snarare är estetiskt och psykologiskt än politiskt; Jens Lekman skildrar en demonstrant som dras med i kravallerna mest för att själva den pråliga Avenyn i kombination med olycklig kärlek kan framkalla ett sådant sinnestillstånd: ”I’m not a political fighter / And I don’t even have a cigarette lighter / But I just wanted to see that fire / Burn down the avenue”

På Mattias Alkberg BD:s lysande cd Tunaskolan finns en låt som skildrar Göteborgshändelserna genom perspektivbyte: den lilla människan och de stora idealen. Kioskägaren på Avenyn som ”har slitit som ett svin” för att sälja tidningar och godis till kvarterets ungar ställs mot aktivisten som slår sönder hans kiosk ”för att du dealar porrtidningar”. Titeln, ”Haschkollektiv”, syftar på vart kioskägaren tycker att aktivisten ska sticka tillbaka till.

De polisskott på Vasaplatsen som nära på dödade Hannes Westberg inleder David Sandströms nya cd The dominant need of the needy soul is to be needed. Sandström var trummis i legendariska straight edge-bandet Refused, bodde sedan i politiskt kollektiv och åkte ner till Göteborg för att demonstrera. Men kom i stället fram till att han hade varit med och skapat ett Frankensteins monster. Ungefär så har han beskrivit sin känsla efter kravallerna. Låten ”Cocaine in your cola” är ett slags avståndstagande från stenkastarna - och från sina egna tidigare ställningstaganden.

Alla har inte tagit tre år på sig för att skriva låtar om Göteborgskravallerna. Förra året kom exempelvis Mikael Wiehe ut med cd:n Kärlek och politik, som innehåller den suggestiva ”Gbg Gbg”. I texten ställs frågor som skulle kunna ses som lätt konspiratoriska - men faktum är ju att trots tre år av undersökande journalistik, statliga utredningar och rättsprocesser är frågorna fortfarande obesvarade:

”Vem har tagit besluten / Vem har gett order om vad / Vem tog kontroll / Vem hade koll / Vem ska man ställa till svars / Vem har planerat taktiken / Vem har lagt upp strategin / Vilken nivå rör vi oss på / Jag menar, snackar vi om demokrati”

På tal om vänsterikoner med gitarr om halsen så handlar inte mindre än tre låtar från Jan Hammarlunds senaste cd om Göteborgshändelserna. I ”Balladen om Kravallpolis 2243” besjungs polisen Markus Widén som bytte jobb på grund av Göteborg. ”Gatsten” behandlar detta föremåls bisarra förmåga att gå rakt igenom mediebruset. ”Hund begravd (Göteborg, Göteborg)” är en dokumentär om dagarna ur en aktivists perspektiv. En som tyckte att båda de svarta gängen - de med och utan uniformer - var som en dålig maskerad, och om deras fredliga manifestation skrev pressen inte ens en rad.

Den svenska hiphopscenen brukar inte dra sig för politiska motiv, men vad jag känner till finns inte så många låtar om Göteborgshändelserna. Mobbade barn med automatvapen har på sitt eget desperata och ganska barnsliga sätt gjort en hyllning till förstörelse av allmän egendom (”Musik till din kravall”). Timbuktus (och Promoes) ”Hjälp Dä Brinner” är en kampsång som glider över i en svensk version av Bob Marleys ”Burnin’ and lootin’”: ”I morse jag vaknade i undantagstillstånd/kunde inte känna igen ansiktena runtom/de var alla klädda i våldets uniform/samma sak från Prag till Göteborg”

Temat passar bra i baktakt. På Radio Yelah hittar man ett par (gratis) nedladdningsbara låtar av Storsien. ”Skarpa skott” är välrimmad svensk ragga med inklippta röster från nyhetsinslag, och i Den svenska modellen kritiseras rättsprocesserna efter Göteborg: ”Frihet åt kamraterna, de politiska fångarna”.

Göteborg 2001 är ihågkommet främst för kravallerna, polisinsatserna och rättsprocesserna, och det gäller som synes även den musikaliska rapporteringen. I våldets skugga var toppmötet samtidigt en unik mötesplats för vänstern och folkrörelser. Jag har bara hittat två spår som förmedlar glädjen, stoltheten och mångfalden i Göteborg.

Det ena är Doktor Kosmos glada memoarer i ”Eurovision Socialist Contest 2001”: ”I vår publik en socionom, poeten Bob, en autonom / Och hippievänster, stalinvänster, Ordfrontvänster, vanlig vänster / Revolutionary chic möter Le Monde Diplomatique / Och vi står där och spelar pop”

Men det på sätt och vis starkaste numret är Röda Flåsets inspelning av ”Internationalen” under någon av demonstrationerna. Röda Flåset är en blåsorkester bestående av ung vänstrare i Skåne som river av arbetarrörelsens främsta klassiker i raskt tempo, ganska falskt - och till folks oreserverade jubel. Alla sjunger med, alla är glada. Också det är en bild av dagarna i Göteborg för tre år sedan.
  Rikard Warlenius