I mars 2008 lade George W Bush in sitt veto mot en ny lag som skulle tvingat Förenta staterna att följa det internationella tortyrförbudet. "Vi behöver vara försäkrade om att vår underrättelse-personal har de verktyg de behöver för att stoppa terroristerna", förklarade Bush. Handlingen belyser den centrala roll tortyr kommit att få i Bushadministrationens globala krig mot terror. Tortyr auktoriserades genom Bushs exekutiva order, sanktionerades av regimens juridiska expertis, beordrades av det nationella säkerhetsrådet, reglerades i myndighetsdokument och verkställdes på orter i Förenta staternas globala fängelsearkipelag, varav Guantánamo är den mest kända.
Tortyr är ingen ny amerikansk praktik. Den amerikanska revolutionen bröt med den koloniala rättsordningen och införde tortyrförbud i ett par tillägg till konstitutionen. Detta rättsskydd gällde dock endast vita medborgare, inte svarta, indianer eller kinesiska tvångsarbetare. Även efter svartas rätt till (andra klassens) medborgarskap 1871 praktiserades tortyr mot misstänkta svarta brottslingar, både som legal (i vissa delstater) och extralegal praktik (lynchningar). Tortyr förekom under koloniala erövringskrig (Indiankrigen, Filippinerna, Vietnam), praktiserades av polismyndigheter mot invånare med låg status (svarta, latinos, uteliggare, missbrukare) och var en viktig del av amerikanska biståndsprogram under kalla kriget, då cia och Pentagon utbildade cirka en miljon poliser och militärer från 47 allierade regimer i tredje världen i förhörsteknisk kompetens - inklusive fördelarna med elektrotortyr och andra spårlösa tortyrmetoder.
Den tortyr som utvecklats under kriget mot terror skiljer sig dock från det historiska bruket av tortyr i ett viktigt avseende: tidigare utfördes tortyr i det fördolda, utan den federala regimens officiella sanktion. I dag praktiseras tortyr öppet och legitimeras i offentliga tal av en regim som gått så långt att man i bilaterala avtal med världens stater vill försäkra sig om att personer som torterar på uppdrag av amerikanska myndigheter inte ska kunna utlämnas till Internationella brottmålsdom-stolen i Haag om åtal väcks för brott mot mänskligheten.
Hur kunde tortyr återkomma som juridiskt sanktionerad praktik i en demokrati som Förenta staterna?
En nyckelroll innehas av Bushadministrationens jurister som använde sin kompetens för att skapa det legala rum som gjorde tortyrens återkomst möjlig. Av särskild betydelse blev de juridiska underlag som togs fram av Vita husets chefjurist Alberto Gonzales, justitieminister John Ashcroft, biträdande justitieminister John Yoo, försvarsdepartementets chefsjurist William J Haynes II, justitiedepartementets chefsjurist Jay S Bybee och hans efterträdare Stephen G Bradbury. Deras roll kan liknas vid "maffiaadvokater" som tror att deras uppdrag är att vränga lagen så att deras klienter ska komma undan vadhelst de vill göra utan straffrättslig påföljd.
Det är uppenbart att myndighetsjuristerna insåg att de förhörstekniker Bushadministrationen införde stred mot tortyrförbuden i amerikansk lag och folkrättslig standard. Därav råden till Bush att åsidosätta eller omtolka den amerikanska konstitutionen och ingångna internationella avtal. Exempelvis skrev Gonzales ett hemligstämplat memorandum den 25 januari 2002 där han rådde president Bush att upphäva Genèvekonventionernas "obsoleta regelverk" för att ge amerikansk förhörspersonal nödvändig "flexibilitet" i "förhör av fiendefångar" samtidigt som det "avsevärt reducerar risken för åtal för krigsförbrytelser". Den 7 febru-ari 2002 fastslog Bush i en exekutiv order att "ingen av Genèvekonventionens bestämmelser kan tillämpas på vår konflikt med al-Qaida i Afghanistan eller någon annanstans i världen".
För en inblick i myndighetsjuristernas arbete kan vi syna två viktiga juridiska underlag, framtagna av John Bybee och John Yoo på presidentens fråga om hur de förhör som bedrevs vid Guantánamo och andra fängelser förhöll sig till tortyrförbuden i amerikansk och internationell rätt. I sitt betänkande den 1 augusti 2002 förklarade Bybee att tortyrförbuden i amerikansk lag bör blockeras "därför att ett vidmakthållande av denna lag skulle innebära en otillbörlig begränsning av presidentens befogenheter att föra krig", ty som "överbefälhavare har presidenten ett konstitutionellt mandat att beordra förhör av fiendekrigare". För att kringgå Förenta nationernas tortyrkonvention (som efter amerikanskt antagande 1994 också gäller som landets lag) utgick Bybee från enskilda termer i lagtexten. Enligt Artikel 1 i fn:s tortyrkonvention betecknar "begreppet tortyr varje handling genom vilken allvarlig smärta eller svårt lidande, fysiskt eller psykiskt, medvetet tillfogas någon...för sådana syften som att erhålla information eller en bekännelse..." Bybee tog fasta på begreppen allvarlig smärta som medvetet tillfogas någon. I en federal förordning som anger när en hälsoförsäkring kan falla ut fann Bybee att så kan ske vid "livshotande organkollaps" och att ett symptom på detta var just "allvarlig smärta". Härav drog Bybee slutsatsen att den federala definitionen av "allvarlig smärta" var livshotande organkollaps, varför varje smärta som inte resulterade i livshotande organkollaps inte kunde betraktas som "allvarlig" och därmed inte som "tortyr". Dessutom krävdes att den "medvetna" avsikten var att tillfoga en sådan smärta. Om avsikten i stället var att besegra terrorister kan handlingen därför inte klassificeras som tortyr.
Vita husets oro att åtalas för tortyr låg bakom det hemligstämplade betänkande som formulerades av John Yoo den 14 mars 2003. På åttio tättskrivna sidor undersökte Yoo varje möjlig lag som stipulerar tortyrförbud. Yoo inledde med den amerikanska konstitutionen vars femte och åttonde tillägg bland annat förbjuder tortyr. Hans bedömning var att konstitutionen inte gäller då förhören sker i fängelser utanför Förenta staternas territorium. I fråga om det åttonde tillägget som förbjuder "grymma och ovanliga straff", hävdade Yoo att ett straff per definition är rättslig påföljd. Här handlade det om fångar som inte fått sin sak prövad av domstol. "Det åttonde tillägget kan således inte appliceras på dessa individer som inte har straffats som en del av en rättsprocess" och vars fängslande "inte involverar någon juridisk dom".
Yoo gav därefter detaljerade råd om hur förhörspersonal kan undgå att dömas för specifika brott som grov misshandel, stympning, mord (använd spårlösa metoder, skär inte av öron, döda inte med avsikt) innan han tog sig an krigsbrott och tortyr under internationell lag. Yoo hävdade presidentens "rätt" att upphäva tidigare antagna konventioner och anförde att "varje presidentbeslut att beordra förhörsmetoder som är oförenliga med Förenta nationernas tortyrkonvention i sig innebär ett upphävande eller avslutande av dessa klausuler i avtalet". Logiken är påfallande praktisk: lagen gäller tills den överträtts, då den per definition inte längre råder.
Yoo bedömde också risken för åtal vid Internationella brottmålsdomstolen som minimal. Förvisso förbjuder Romstadgan, som reglerar domstolens arbete, tortyr av civilpersoner (artikel 7) och fientlig militär (artikel 8), men terrorister är varken civila eller soldater utan "illegala kombattanter", varför de inte omfattas av lagen. Tortyren kan inte heller räknas som krigsbrott, eftersom krigsförbrytelser endast kan begås mot personer som beskyddas av Genèvekonventionerna - som presidenten upphävt. Om åtal likväl väcks lade Yoo upp ett försvar byggt på nödrätt och rätten till självförsvar. Nödrätt anförs vid val mellan onda ting och passade enligt Yoo "särskilt väl" in i detta fall, då "det räcker att den som begår brott tror att han eller hon därmed avvärjt ett värre brott". Yoo vidgick att en domare kan underkänna logiken med hänvisning till Tortyrkonventionens andra artikel som anger att "inga som helst särskilda omständigheter, vare sig krigstillstånd eller krigshot, inre politisk instabilitet eller annan allmän nödsituation får anföras för att rättfärdiga tortyr", men tänkte sig att ingen domare kan neka Förenta staterna rätten till självförsvar. Här betonade Yoo krigsrättens proportionalitetsprincip: man får inte svara med mera våld än det förestående hotet bär med sig. Att tortera en person för att rädda livet på många var därför lagligt. Av detta följde Yoos slutsats: "Om en försvarsanställd skulle skada en fiendekombattant under ett förhör på ett sådant sätt att det otvivelaktigt bröt mot ett brottsförbud skulle han ha gjort så för att avvärja framtida attacker mot Förenta staterna".
Juristernas underlag användes för att ta fram generella regelverk för de förhörsregimer som etablerades och detaljerade tortyranvisningar rörande speciella fångar. Däribland Khaled Sheikh Mohammad som enligt cia utsattes för en intensiv period av "tuffa förhörstekniker", bland annat upprepad skendränkning, innan han till slut "erkände allt". I en intervju för abc News i april 2008 tillförde Bush en avslöjande detalj: Condoleezza Rice, Dick Cheney, Donald Rumsfeld, Colin Powell, John Ashcroft och cia-direktören George Tenet hade godkänt exakt hur Mohammad skulle förhöras; vilka tekniker, i vilka kombinationer, hur många gånger. Bush hade inte haft något att invända, inte heller sedan han fått veta att förhörsmetoderna inkluderade waterboarding. "Vi hade juridiska betänkanden som lät oss göra så", förklarade Bush. "Och nej, vi hade inga svårigheter alls att få reda på vad Khaled Sheikh Mohammad visste".
Militären tillhörde de som starkast motsatte sig tortyrens återinförande, inte minst med motiveringen att ett upphävande av Genèvekonventionerna kunde inverka menligt på behandlingen av tillfångatagna amerikanska soldater. Då förhörsreglementet Detainee Interrogations in the Global War on Terror - som stadfäste spårlösa tortyrmetoder, sexuell förnedring och attackhundar - gick ut på intern remiss år 2004 invände generalmajor Jack L Rives att "flera av de mer extrema förhörsteknikerna" uppenbart "bryter mot civil och militär brottslagstiftning", vilket medför "risk att förhörspersonal och befäl blir åtalade". Rives oro delades av Vita huset. Likt juntan i Argentina som antog lagar som gav amnesti åt dem som beordrade och deltog i kidnappningar, avrättningar och tortyr av politiska motståndare under "det smutsiga kriget" 1976-1983, antog Bushadministrationen två lagar, American Service Member's Protection Act (2002) och Military Commissons Act (2006), tänkta som skydd mot framtida åtal. Legaliseringen av tortyr sammanföll i tid med etableringen av Internationella brottmålsdomstolen i Haag, världens första permanenta internationella domstol för krigsförbrytelser, som invigdes 1 juli 2002. I Romstadgan fastställdes domstolens mandat att kunna ställa presidenter, regeringsmedlemmar och militärbefäl inför rätta för brott mot mänskligheten, en brottskategori som enligt Artikel 7 och 8 innefattar tortyr.
Romstadgan undertecknades av Förenta staterna 1998, när Bill Clinton fortfarande var president, men hann aldrig ratificeras av kongressen. Myndighetsjuristerna rådde sedan George W Bush att "dra tillbaka" undertecknandet och i stället stadfästa American Service Member's Protection Act, som kungör att "Förenta staterna inte erkänner Internationella brottmålsdomstolens jurisdiktion över amerikaner". Av lagens förtext framgår motivet: "Förutom att medlemmar i Förenta staternas krigsmakt riskerar åtal skapar Romstadgan en risk att presidenten och andra valda och utnämnda ledande medlemmar i Förenta staternas regering kan bli åtalade av Internationella brottmålsdomstolen". Lagen stannar inte vid att förkunna amerikansk immunitet mot åtal för krigsförbrytelser. Den "auktoriserar presidenten att använda alla nödvändiga medel" för att "befria varje [amerikan] som arresterats eller fängslats av, eller på uppdrag eller begäran av, Internationella brottmålsdomstolen". Lagen anger också att Förenta staterna, oavsett tidigare avtal, inte är förpliktigad att militärt bistå ett land som ratificerat Romstadgan. Världens stater fick sedan ett maffia-liknande anbud: vi beskyddar er och ni anmäler oss inte för rättsväsendet. På denna grund erbjuder nu Förenta staterna bilaterala Artikel 98-avtal, i vilket beskydd utlovas den stat som utfäster sig att aldrig utlämna en amerikan misstänkt för krigsförbrytelser till Internationella brottmålsdomstolen. "Vårt mål", sade biträdande utrikesminister John Bolton, "är att teckna Artikel 98-avtal med varje land i världen".
I Military Commissions Act of 2006 stipuleras att "ingen [fiendekombattant] ska kunna hänvisa till Genèvekonventionerna som basis för sina rättigheter" i ett brottmål. I det tal då lagen presenterades avslöjade Bush att cia auktoriserats att nyttja "alternativa" förhörsmetoder. Samtidigt som han bedyrade att metoderna var "lagliga" uppgav Bush att Genèvekonventionernas tortyrförbud var "vaga och odefinierade" och därför kan "tolkas olika av amerikanska eller utländska domare. Vissa tror att vår militär och den säkerhetstjänstpersonal som är involverad i att tillfångata och utfråga terrorister nu löper risk att åtalas för brott mot krigets lagar - bara för att de gör sitt jobb på ett ordentligt och professionellt sätt. Det är oacceptabelt!" Därför behövs Military Commission Act. "De män och kvinnor som beskyddar oss ska inte behöva frukta att bli stämda av terrorister bara för att de sköter sina jobb".
I all väsentlighet pågår nu en kamp om den globala rättsordningens framtid. 106 stater har ratificerat Romstadgan. 100 stater har ingått Artikel 98- avtal med Förenta staterna. Bushadministrationens legalisering av tortyr och dess deklarerade beredskap att med militärt våld frita misstänkta krigsförbrytare utgör en utmaning som måste bemötas om inte Internationella brottmålsdomstolen ska förlora sin legitimitet.
Det går att reaktivera rätten och lagföra krigsförbrytare även om de kommer ur de mäktigas led. Det visar utvecklingen i Argentina, där amnestilagarna hävdes 2003. I detta fall måste man inte invänta att de amerikanska amnestilagarna rivs upp. Det räcker om de inte accepteras och åtal väcks mot George W Bush, Donald Rumsfeld, Condoleezza Rice, George Tenet, John Bybee, John Yoo och övriga identifierade personer som på skälig grund kan misstänktas för brott mot mänskligheten. Åtal kan väckas av berörd stat som ratificerat Romstadgan eller fn:s tortyrkonvention. Däribland Sverige. "Att bekämpa tortyr är en uttalad prioritering", förklarade regeringen 2008. "Alla länder är skyldiga att följa det ovillkorliga förbudet mot alla former av tortyr och misshandel - detta förbud kan i dag anses utgöra en folkrättslig förpliktelse som stater inte kan avtala bort". Den svenske medborgaren Mehdi Ghezali hölls illegalt frihetsberövad i 930 dagar på Guantánamo där han också torterades. Kommer regeringen leva upp till sina ord och låta Sverige gå till historien som första land att väcka åtal mot de ansvariga? Eller avser regeringen bekräfta bilden av Sverige som eftergiftspolitikens land?
|